torsdag 8 januari 2015

Recension: Outtalat - Sarah Rees Brennan

Outtalat handlar om Kami Glass bor i en liten små sömnig engelsk by där hon har sin familj, sin bästa vän Angela och hon har sina journarlistdrömmar. För henne har Jared alltid funnits för henne, men bara inuti hennes huvud och eftersom Kami inte alltid har lyckats med att dölja sina samtal med Jared så har hon alltid betraktas som ett udda inslag i byn, men trots det har Kami funnit sin plats i det lilla samhället. Tillsammans med sin bästa vän har dem skapat en skoltidning där det är tänkt att de bjuda på reportage och spännande historier om deras by. 

Den senaste tiden har det hänt konstiga saker, från skogen hörs skrik och familjen Lynborn som har varit borta i flera decennier har plötsligt kommit tillbaka efter flera års gåtfull frånvaro. Kami ser sin chans att få en ett scoop till skoltidningen men när hon väl börjar gräva i både familjen Lynborn och stadens historia visar det sig att hon inte alls så känner sin hemstad så bra som hon har trott..Och pojken i huvudet kan mycket väl ha något med detta att göra. 

När jag bara hade läst handlingen så förstod jag att det här skulle bli en bok som jag älskar, Outtalat blev en bok som jag trodde att jag skulle älska! Det är så mycket julia i den här boken..och hur fantastiskt fint är inte omslaget?

Innan vi börjar med ros-delen så kan vi lika gärna ta ris-delen först, vill ju inte avluta en recension med dålig kritik. Något som störde mig var att ibland när det hände saker så gick det för fort fram, som exempel när Kami trillade ner i en brunn. Hur gick det till? Vad för brunn? Hon promenerade ju bara? Jag som läsaren visste inte riktigt vad som hände och det kändes som om författaren eller översättaren kunde ha lagt till någon mening så allt blev mer sammanhängande. Det var bara den dåliga kritiken som jag hade. 

Jag har läst några recensioner om där det kritiseras om den lilla triangeldramat, jag tyckte att det inte gjorde boken sämre! Men ärligt, så mycket triangeldrama var det inte, inte som Edward-Bella Bella-Jacob triangeln...Jag tyckte att det bara var gulligt, för de är ju bara 13 år(?) och då slets man ju mellan olika killar. Men som sagt, jag tyckte inte att det störde något under läsningens gång. 

Karaktärerna har fått jättebra respons utav läsarna och jag förstår varför! Kami, Angela och Holly kändes som mina bästa vänner där ett tag, jag kände en väldigt stor sammankoppling med dem och deras dialoger fick mig att fnissa högt i soffan så sambon undrade vad som hände i boken. Även om de gjorde ibland dumma val som fick mig att sucka högt så är de fantastiska karaktärer som jag blev storförtjust i! 

Jag tycker att den här boken är mycket läsvärd, den bjuder på underhållning, kärlek, omöjlig kärlek, vänskap, slott med underlig inredning, OCH en jättespännande och rolig twist på slutet. Halleluja, vissa saker kunde jag räkna ut under läsningens gång men inte att det skulle sluta som det gjorde och vägen dit. Visst, berättartekniken är inte den bästa men va sjutton, boken är bäst ändå!

Det var kärlek vid första ögonkastet för mig och Outtalat och är det någon som verkligen tänker läsa fortsättningen så är det jag! Läs läs läs läs!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar