onsdag 27 november 2013

Smaragdgrön - Kerstin Gier


Spänningen stegras, intrigens trådar möts och blir till en vacker väv. Allt som verkat mystiskt i de två tidigare delarna får nu sin förklaring, men blir slutet verkligen gott?
Gideon säger att han fortfarande tycker om Gwendolyn, men frågar istället om de kunde vara vänner! Inte precis den utveckling Gwendolyn hoppats på. Varför beter han sig så obegripligt, ena stunden förälskat och ömsint, andra kylig och som förbytt. Det hemliga ordenssällskap som arbetat i århundraden för att sluta cirkeln kring kronografen har mycket mäktiga vänner och hemliga motiv. Deras grundare greven av Saint Germain, som levde på 1700-talet, kan fortfarande påverka Gideons och Gwendolyns kärlek.


Det är med en sorg jag nu lämnar Gwen, Gideon, Lesslie, James, Charlotte, Caroline osv. Det är en härlig serie som Kerstin Gier har skapat och ett gäng karaktärer som jag sent kommer att glömma. Jag har sagt det förut, men Giers karaktärer ligger mig väldigt varmt om hjärtat. De känns som mina kompisar och och just den här kompis-känslan tycker jag att Gier har lyckas med rejält. 

Den här serien är en blandning mellan fantasy och chicklit, rappa dialoger och det händer ständigt nya saker. Men på något sätt så hänger jag inte med i vilka som är väktare, med i den inre cirkeln osv. Jag förstod inte vad som var vad redan från första boken, jag fick liksom aldrig ett hum om vilka de människor var. Lady Tilney var en sådan karaktär som jag alltid glömde bort vem det va, likaså med Mr George. Det är lite synd eftersom jag gillar böckerna och tidsresorna, men det runtomkring förstod jag aldrig. Men trots det så är böckerna verkligen läsvärda och jösses vad jag är sugen på att läsa mer om tidsresor. 

Det är en väldigt bra avslutning på en utav mina favoritserier, författaren har verkligen lyckas med att göra serien till en helhet och twisterna var oväntade och roliga! När det kommer till avslöjandet om vem som är Greven så hade jag inte en tanke att det kunde va hen. Roligt att man blev så chockad och lurad.

Något som gör den här serien speciell är också att det inte är någon brittisk eller amerikansk författare utan en tysk! När jag var i Berlin så var den här serien överallt i bokhandlarna, lite kul att bryta trenden! 

Titel: Smaragdgrön
Författare: Kerstin Gier
Antal sidor: 497 sidor
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Ädelstenstriologin #3

Min recension på Safirblå hittar ni HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar