onsdag 11 september 2013

Och så levde de lyckliga - Lucy Dillon

Och så levde de lyckliga handlar om Anna som får ta över den gamla bokhandeln går hennes dröm i uppfyllelse. Dessutom så har hon maken Phil och hans tre tonårsdöttrar att tänka på och deras dalmatiner. Snart är butiken fylld med böcker som handlar om kärlek, äventyr, skräck, familjer men hon kan ändå inte få den där lyckokänslan. 

Annas perfektionists väninna Michelle driver den blomstrade inredningsbutiken intill Annas bokhandel har stora planer för framtiden. Men när mörka hemligheter kommer ifatt och en katastrofen hotar att slå sönder tillvaron, är det slut på romantiska drömmar. Både kvinnorna kommer att få göra livsavgörande beslut. 

Lucy Dillon har verkligen blivit en favoritförfattare hos mig de senaste året, alla hennes böcker har en speciell plats i mitt hjärta. Och så levde de lyckliga var ännu bättre än Hundar hus och hjärtans längtan och Ensamma hjärtan och hemlösa hundar tillsammans. 

Vad gjorde den här boken så mycket bättre än dom andra? Jo, den är handlade till en stor del om böcker, eftersom Anna startar en bokhandel. Jag älskade att läsa om när Anna pratade böcker med de som besökte bokhandeln eller med sin familj, många olika böcker nämns också vilket jag gillar. Jag läste Mellan raderna av Jane Green som också handlar om en bokhandel, men tillskillnad från Och så levde de lyckliga så nämndes inga böcker, vilket jag tycker saknades. Handlar en bok om en bokhandel så ska det nämnas böcker tycker jag, helst många böcker så man får en liten lista som man kan låna från biblioteket.

Man kommer in i boken snabbt och det var väldigt svårt att lägga sig ifrån den, jag älskar att det alltid är ett hundtema i Dillons böcker, hundarna har en viktig del i hennes böcker och det symboliserar ju verkligen hennes böcker. Ja, jag älskade den här boken. Precis som de andra böckerna jag har läst av henne.En ny chick-lit drottning? Oh ja. Måste läsas helt enkelt.

"En stad utan en bokhandel är en stad utan själ" är ett citat som beskriver kärleken till böcker som fanns i boken.

2 kommentarer:

  1. Lånade den här från min mamma för ett tag sedan. Måste ta och läsa den snart, verkar väldigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag att du ska göra! Alla hennes böcker är jättebra tycker jag, jag har slukat varenda en :)

      Radera