tisdag 27 augusti 2013

Recension: Vår katastrofala historia - Jess Rothenberg

Brie dör - bokstavligt talat - av brustet hjärta när Jacob säger att han inte längre älskar henne. De följande dagarna blir hon åskådare till sin egen begravning och när den är över sitter hon på pizzerian "A Little Slice of Heaven" och upptäcker att det är porten till himlen. Där träffar hon Patrick som förklarar sorgens fem faser för henne, men Brie är i total förnekelse (det vill säga första fasen) och bestämmer sig för att "hälsa på" Jacob och hämnas lite. Det visar sig att han redan mår uselt och det verkar resten av hennes nära och kära också göra. Många frågor kristalliserar sig när Brie går igenom faserna; Hur mycket är en själ värd? Vad betyder det att älska någon "för evigt"? Och kan man bli kär också i himlen ...?

Omslaget och titeln fick mig att plocka med boken hem från biblioteket. Jag läste inte på baksidan utan gick bara på omslaget. Men när jag väl läste handlingen så lät den väldigt intressant! Synd bara att efter jag hade läst ut boken så var den inte så intressant längre. Första halvan utav boken tyckte jag mycket bättre om än från mitten till slutet. Jag som läsare vart väldigt förvirrad, nya regler dök upp och jag hade ingen aning om vad som riktigt hände. Det vart rörigt och enligt mig väldigt ogenomtänkt.

Huvudkaraktären Brie intresserade mig inte så mycket faktiskt, jag är en sådan som måste kunna reflektera till en huvudperson som jag läser om. Jag vill gärna känna att huvudkaraktären är min bästa vän under tiden som jag läser boken. Men det gjorde jag inte med Brie, och jag vill så tycka om Brie men jag bara gör det inte. Likadant med boken, jag vill så gärna tycka om den men jag gör det inte. När boken var slut så var jag nästan glad. Jag har en teori om varför jag inte föll för boken, det är typiska tonårsbeteendet där man håller saker hemliga och inte pratar med varandra stör jag mig på något fruktansvärt. Jag hade nog gillar boken mer om detta hålla hemligheter för varandra hade skippats, när jag tänker efter så hade jag nog gillat boken mer om jag var 3 år yngre också. Hade förmodligen älskat och slukat den här boken om jag var mindre.

Men såklart, boken hade sina fördelar också. Som Patrik exempel, och att språket är lätt och roligt. Det är en också fin historia om kärlek och vänskap, men det var också väldigt jobbigt att läsa om Bries saknad till hennes vänner och familj och vise versa. Jag ska väl också erkänna att det kom någon tår i ögat ibland, är så himla svag för sorgliga saker. Jag måste ge cred till hur Rothenberg också beskrev alla känslor, sorg, vrede, glädje, det kändes väldigt äkta och gjorde att man kände mer sympati för Brie.

Titel: Vår katastrofala historia
Författare: Jess Rothenberg
Antal sidor: 375 sidor