torsdag 21 mars 2013

Recension: Förföljda FANS! # 2 - Arne Nordin & Andreas Palmer

I den första boken Motståndarna träffas Noel och Tove. Tove har precis kommit hem från Skottland där hennes pappa har spelat fotboll. Hon och Noel gillar varandra från första stund, och blir bra kompisar. Men det dom inte vet är att dom hejar på olika fotbollslag. Noel med sin storebror som älskar Hammarby mer än något annat, och Tove med sin pappa som är den stora stjärnan i AIK. Det blir komplicerat ju längre dom lär känna varandra. I slutet av boken börjar polisen utreda vem det nu var som förstörde Toves pappas bil.

Nu i Förföljda har polisen fått fram en klart och tydlig bild på vem det var i garaget och förstörde bilen. Det var Noel. Tove blir arg och pratar inte mer med Noel, men till slut så börjar dom träffas i smyg.

Serien FANS! är relativt ny, jag tror den första boken Motståndarna redan kom ut 2012. Tråkigt nog så blir det bara tre böcker i serien, vilket jag tycker är lite synd. Jag älskar att läsa serier som handlar fotboll och i den här serien utspelar en mysighet men har ändå ett allvar över sig. Det är så mycket fotboll, och eftersom jag älskar fotboll mer än något annat så är detta som godis. Jag letar ständigt efter nya fotbollsböcker och dom är väldigt få tyvärr. Vart så himla glad när jag läste nyheten att en ny fotbollsserie skulle släppas. Förväntningarna var höga och
Jag gillar den boken väldigt mycket och ser framemot att få läsa den sista delen snart, eftersom boken slutade med en cliffhanger och en väldigt spännande sådan, vilket gör att jag måste verkligen läsa vidare i serien.

En sak jag vart riktigt irriterad under läsningen var Noels  mamma.Noels bror tar ständigt dåliga beslut och deras mamma sätter inte ner foten och ryter ifrån, utan det är Noel som tar hand om sin bror och hans misstag. Jag har sedan första boken alltid tyckt om Toves pappa. Hennes mamma får man inte reda så mycket om och hon är ganska ute ur bilden.Men Tove och Noel har blivit ganska snabbt två favoriter i serien, gillar hur deras enkla vänskap har utvecklas till kärlek. Jag visste inte i Motståndarna om dom bara var vänner eller om det var kärlek med i bilden, fick det äntligen bekräftat nu i bok 2. Skönt.

Om man gillar fotboll och speciellt svensk fotboll så tycker jag att man kan läsa den här serien. Även om Noel och Tove bara är 13 år så blir det inte så omoget och barnsligt. Men jag hade nog förmodligen uppskattat boken och serien mer om jag var tre år yngre.

Titel: Förföljda
Författare: Arne Nordin & Andreas Palmer
Antal sidor: 220 sidor